ABS – Anti Blokkeer Systeem
ABS zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft. Hoe werkt dat en wat kan er stuk gaan?
Hij doet het niet, hoe komt dat?
ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie. De sensoren kunnen ook defect raken door blootstelling aan hitte, vocht en vuil. In dat geval moeten ze vervangen worden. Ook pomp en regelunit kunnen stuk gaan. Uiteraard moeten die dan ook worden vernieuwd.
Waar laat ik het maken wat kost dat?
Omdat een hedendaagse auto vol zit met allerhande elektronica, heeft de dealer apparatuur waarmee hij snel kan bepalen waar de storing zit. Laat hem dus het defecte ABS-systeem repareren. Vervanging van de hydraulische pomp kost ongeveer € 1.200, inclusief montage en inlezen. Een regelunit (ECU) komt op circa € 225.
Heeft u problemen met uw ABS neem dan contact met ons op.